Elly
Zuigeling
Lief: +0/-0
|
 |
« Gepost op: Juli 21, 2010, 08:21:56 » |
|
Hallo experts,
Vanaf het begin dat ik ben gaan kolven, wilde de linkerkant niet. Dus ben ik alleen met rechts verder gegaan. Ik kolf fulltime met de handkolf van Avent. Vanaf morgen krijg ik een dubbelzijdige elektrische kolf van Calypso. De linkerborst lekt wel een beetje. Weet iemand of ik deze kant weer fulltime mee kan laten werken met de elektrische kolf? Of ben ik nu te laat? Ik ben 5 weken geleden bevallen.
Groetjes, Elly
|
|
|
|
|
|
Moeder van 2 lieve jongens: Theo (2001) en Matthijs (2005) en ons lieve meisje Manouk (15-06-2010).
|
|
|
|
Forum @ Borstvoeden.info, dé plek om je ervaringen te delen!
|
 |
« Gepost op: Juli 21, 2010, 08:21:56 » |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nicole
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: Juli 21, 2010, 08:34:26 » |
|
Hoi Elly,
Welkom op dit forum en nog gefeliciteerd met je kleine uk...
Ik zou zeker voor allebei je borsten gebruik maken van de kolf, je linkerborst wordt ook zo weer gestimuleert en maakt dan ook gebruik van het toeschietreflex en wie weet gaat deze borst dan ook mee produceren, te laat ben je eigenlijk nooit, ik zou het in ieder geval gewoon de tijd geven, zeker als je dubbelzijdig gaat kolven kost het je niet meer tijd...
Wat is de reden dat je fulltime aan het kolven bent, als ik vragen mag ?
Ik heb laatst mijn dubbelzijdige kolf van Medela (PISA) en kreeg een reactie van de koopster en ze zei dat haar productie opgelopen was door dubbelzijdig te kolven, zij kolfde eerst enkelzijdig electrisch met een Mini electric van Medela, zij merkte dus duidelijk verschil, hoop voor jou dat dat ook gaat gelden voor jou...
Als je meer wilt weten laat het maar weten, heb bij de 1e ook fulltime gekolfd voor ruim 14 maanden...
Misschien nog leuk als je je eventjes voorstelt in het daarvoor bestemde topic zodat we iets meer over je weten....
Groetjes Nicole
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Elly
Zuigeling
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: Juli 21, 2010, 09:05:33 » |
|
Hoi Nicole,
Ik kolf fulltime omdat onze kleine meid de kracht niet had om te drinken. ze belandde in het ziekenhuis met een sonde. Toen ben ik begonnen met kolven, en omdat ze aldoor in slaap viel onder het drinken en ik dus niet wist of ze genoeg binnen kreeg ben ik de voedingen in de fles gaan geven. Ze valt aldoor in slaap onder het drinken, en ik 'weet nu hoeveel ze binnen krijgt. Nu groeit ze wel goed en dat is voor mij het belangrijkste.
|
|
|
|
|
|
Moeder van 2 lieve jongens: Theo (2001) en Matthijs (2005) en ons lieve meisje Manouk (15-06-2010).
|
|
|
Nynke Bal-Dekker
Office iets?¿
Administrator
Super Mama

Lief: +51/-3
Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: Juli 21, 2010, 10:22:57 » |
|
Hai Elly,
Als er iemand veel weet over fulltime kolven is het Nicole wel! Wat jammer dat jouw meisje in het ziekenhuis belandde, wat een zorgen zullen jullie gehad hebben!
Was ze nog zo klein bij de geboorte dat ze de kracht nog niet had? Op zich neemt het live drinken niet zoveel kracht van onze ukkies ALS ze maar goed aangelegd zijn en dat wil nog wel eens moeilijk zijn als het mondje nog zo klein is en onze tepels + tepelhof nog zo groot. Je hebt kans dat als je straks toch nog live gaat voeden, het al veel beter gaat, ze heeft nu kracht op kunnen doen, is al wat gegroeid... Het in slaap vallen tijdens het voeden, gebeurt meestal als de grootste stroom ophoudt (voor die tijd hebben ze geen tijd om in slaap te vallen, moeten ze hun best doen al die melk weg te krijgen)
Ik vind het super knap dat je fulltime bent gaan kolven!!! En dat met een handkolf!! Best kans dat je (na even wennen, want elektrisch is anders dan handkolf) productie omhoog gaat met deze nieuwe kolf. En dat je linkerborst wel mee gaat doen. Het kan even duren, maar de kans is groot dat de linkerborst weer bijtrekt!
Mocht je wel weer live willen gaan voeden straks, zijn er nog diverse tips waar je mee aan de slag kunt, maar daar zal ik je nu niet mee overvallen. Eerst maar eens wennen aan je nieuwe kolf en rust creëren, als je meer wilt weten geef je maar een gil!
Groetjes Nynke
|
|
|
|
|
|
Zin in forumuitje? We zijn weer aan het plannen!!!!
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!
Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet, Renée heeft na 4,5 jaar zelf besloten te stoppen.
|
|
|
Elly
Zuigeling
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: Juli 22, 2010, 15:16:24 » |
|
Hallo, vandaag de elektrische kolf ontvangen, en natuurlijk direct mee aan de slag....... wat een teleurstelling maar 30cc Wat is het beste eerst met de elektrische en dan met de handkolf na, of andersom? Ik ben zo bang dat mijn productie terugloopt. Wie heeft hier ervaring mee? En gaat de productie nog omhoog met de elektrische? En verder wie heeft ervaring met de Calypso kolf? Wat een vragen he? Groetjes Elly
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nicole
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: Juli 22, 2010, 15:53:22 » |
|
He Elly,
Wat een teleurstelling dan he, wat kolfde je met de handkolf ?
Was het 30 cc totaal of per borst ?
Je borsten moeten uiteraard ook wennen aan het electrische kolven denk ik, het is een psychisch spelletje dat kolven hoor, als ik op een andere plek kolfde dan op de bank, mijn trouwe hoekje, dan kolfde ik ook dramatisch minder...
Heb je wel gemerkt dat je een toeschietreflex hebt gehad, want gezien je opbrengst lijkt het of het niet of nauwelijks is geweest, misschien dat een neusspray hier een oplossing in kan zijn (syntocinon), heb ik ook steeds gebruikt voordat ik ging kolven, dat gaf net wat extra opbrengst ...
Een Calypsokolf ken ik niet, nooit van gehoord...
Het beste lijkt mij om met de electrische kolf eerst te kolven zodat je borsten er aan wennen zodat je alleen maar met de elctrische kan kolven..
Zoals al in een eerder berichtje gemeld, degene die mijn kolf over had genomen merkt wel duidelijk verschil met de kolf, haar opbrengst werd wel verhoogd, dus er is wellicht hoop voor je...
Hoop dat je wat kan met de antwoorden anders horen we het wel...
Groetjes Nicole
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Elly
Zuigeling
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: Juli 22, 2010, 16:22:54 » |
|
hoi hoi, Ja dat was zeker een teleurstelling, ik had me er gewoon op verheugd om elektrisch te gaan kolven en toen dat. Maar ik moet gewoon meer geduld hebben. Ik heb al wel een paar druppels en zelfs heel even een straaltje uit de linkerborst gehad zojuist  Dat gaat dus de goede kant op. Ik houd jullie op de hoogte! groetjes Elly
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
jochemsmama
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: Juli 22, 2010, 19:16:35 » |
|
Succes ermee! Kolven blijft iets apart, houd goede hoop dan heb je de helft al gewonnen.  Babette
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nynke Bal-Dekker
Office iets?¿
Administrator
Super Mama

|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: Juli 22, 2010, 20:20:11 » |
|
Het is gewoon een hele omschakeling, met de hand kolven heb je zelf nog redelijk wat controle over kracht en snelheid en met de elektrische moet je je favoriete standje nog vinden (en vaak is het niet één stand, maar je begint met een bepaald tempo/kracht en daarna stel je die naar eigen behoefte bij) én je zat dit keer ook op te letten en was wellicht (positief) gespannen over de afloop, dit maakt het allemaal toch net even vreemder waardoor melk minder makkelijk stroomt.
Mijn ervaring met kolven (incidenteel) was dat het in de morgen veel makkelijker ging dan in de middag. Probeer het vannacht (stroomt melk meestal makkelijk en is heel goed voor je productie ivm prolactinespiegel die hoger is dan overdag) anders nog eens of morgenochtend als je wakker wordt. Van één keer minder kolven loopt je productie niet gelijk achteruit hoor!
Met kolven moet je ook regeldagen inplannen he? Normaal doet je kindje het zelf, maar in dit geval (fulltime kolven) moet je die regeldagen zelf inzetten en vaak ook iets langer aanhouden dan bij live voeden.
Groetjes Nynke
|
|
|
|
|
|
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!
Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet, Renée heeft na 4,5 jaar zelf besloten te stoppen.
|
|
|
Elly
Zuigeling
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: Juli 29, 2010, 19:30:19 » |
|
Hallo allemaal,
Inmiddels gestopt met het kolven met de elektrische kolf van Calypso. Gewoon weer met de handkolf van Avent. Ik haalde na het elektrisch kolven nog 60-80 cc met de handkolf uit de rechter borst. Misschien dat ik nog een elektrische kolf van Avent ga huren, maar daar twijfel ik nog over, ik heb nu al heel wat geld uitgegeven.
Verder doet de linker borst nog niet zo heel veel, ong 10 cc per keer. Vanmiddag de neusspray gekregen via de huisarts. Maar toch wel heel blij dat ie weer iets doet, misschien gaat ie nog wel meer doen.
Ik denk er wel over om weer over te gaan op life voeden, maar ook daar twijfel ik nog over. Het gaat nu wel lekker, al hoewel ik wel heel veel tijd "kwijt" ben met kolven en voeden. Stel dat ik wel weer life wil gaan voeden, wat is dan de beste manier? Heeft iemand van jullie daar ervaring mee?
Groetjes, Elly
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nicole
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: Juli 29, 2010, 20:19:45 » |
|
Hoi Elly,
Balen dat je met de Calypso niet bereikt wat je gehoopt had...
Wellicht dat je bij de thuiszorgwinkel een Medelakolf kan huren die komt overeen met de PISA-kolf die je als particulier kan kopen, die je kan huren is zo'n blauwe koffer met kolf, moet je alleen dan een kolfsetje bijkopen vanwege hygiene, huren kost paar euro per dag...
Als je weer live wilt gaan voeden kan je het beste contact opnemen met een lactatiekundige in de buurt die IBCLC gecertificeert is, zij kan je helpen met tips en aanwijzingen te geven wat aanleggen betreft, waar je op moet letten e.d
Succes !!!
Groetjes Nicole
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nynke Bal-Dekker
Office iets?¿
Administrator
Super Mama

|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: Juli 29, 2010, 22:28:55 » |
|
Hey Elly,
Wat jammer dat het met de Calypso niet wilde lukken! Ook met hulp van de spray niet? Waren de kolfschilden wel groot of klein genoeg? Heb je hem eens vergeleken met de handkolf?
Kan je de zuigkracht regelen? Wist je dat kracht/sterkte er niet echt toe doet maar dat het meer het rimte is wat de melkstroom laat vloeien? Heeft de Calypso een heel ander ritme dan als je het met de handkolf doet? Wat ik zo snel via googlen vind, is dat hij niet werkt met een 2 fasen systeem zoals bij de Medela kolven (2 fasen systeem: 2 minuten snelle frequentie, hierna afkolf fase in een lagere frequentie) maar is wel zelf in te stellen in verschillende frequenties. En dat hij standaard wordt geleverd met 3 verschillende maten borstschilden en een softschild, waardoor je tijdens je kolfperiode ook makkelijk kan wisselen.
Wat heb je allemaal al geprobeerd???
Als je wilt overstappen op live voeden, is een borstvoedingshulpset waarschijnlijk het handigst. Op zich heeft het de voorkeur om zo min mogelijk hulpmiddelen te gebruiken omdat het dan vaak zo ingewikkeld wordt dat mensen eerder het bijltje er bij neergooien... Maar om goed aan te leren happen, is het slim om de speen van het flesje even helemaal achterwege te laten.
Via de borstvoedingshulpset komt de extra melk (de beloning voor het aanhappen en masseren/zuigen) door het slangetje die op je tepel geplakt zit. Je ziet dan nog even alsnog hoeveel er iig gedronken wordt (uit het flesje via het slangetje) maar ondertussen wordt je borst ook goed gestimuleerd, als je goed aan laat happen. Een lactatiekundige is dan wel slim om er gelijk bij te halen! Zodat er vanaf het begin goed op het aanleggen en aanhappen en de drinktechniek gelet kan worden.
Groetjes Nynke
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Elly
Zuigeling
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: Augustus 22, 2010, 19:41:24 » |
|
Hoi daar, Even een update want ondertussen zijn we een aantal weken verder  . Manouk is nu bijna 10 weken, en krijgt nog volledig bv.  Ik ben best wel trots op mezelf en natuurlijk op mijn kleine meid. Ik kolf nog steeds fulltime en het gaat best goed. Ik kolf met de Avent handkolf en heb in een kwartiertje bijna een volledige voeding voor haar. Omdat zij om de 4 uur komt en ik of om de 3 uur en soms om de 2 uur kolf heb ik ruim voldoende voor haar. Ik heb een hele poos getwijfeld of ik weer live zou gaan voeden, maar ik zie er toch vanaf. Ze doet het nu erg goed en ze slaapt door, ze is meestal tevreden en rustig. Ik zie het niet zitten om weer opnieuw te beginnen. We hebben nog 2 jongens, en die moeten vanaf morgen weer naar school, dus weer 4 keer op een dag heen en weer. Bedankt voor al jullie tips en adviezen! Groetjes Elly
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Elly
Zuigeling
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: Augustus 22, 2010, 19:44:00 » |
|
O ja dat wilde ik ook nog vertellen: de linkerborst doet nu redelijk goed mee. Hij/zij geeft lang niet zoveel als de rechter maar dat is ook niet nodig. Ik gebruik de neusspray nu 2 weken en geeft net even dat beetje extra. Groetjes
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nynke Bal-Dekker
Office iets?¿
Administrator
Super Mama

|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: Augustus 22, 2010, 22:10:35 » |
|
Hey Elly,
Verschil tussen links en rechts had ik ook hoor! Ongeacht kolven! Soms ging de mindere wel beter presteren toen ik die iedere keer als eerste gaf (vooral 's nachts) Als jij kolven prettiger vindt, moet je dat gewoon blijven doen. Maar ik hoop toch dat je het live voeden ook nog positief zult ontdekken! Vraag maar eens aan Nicole, zij heeft bij haar oudste (floor) fulltime gekolfd, en nu met Jasper fulltime live gevoed. Misschien is een combi voor jullie nog mogelijk?
groetjes Nynke
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|