Op het moment dat er mee gekookt wordt, wordt het ook gesteriliseerd

en zoals ik al eerder zei:
Als je zeker wist dat de moeder vrij was van overdraagbare aandoeningen?
De moeders die donor zijn voor het moedermelknetwerk hebben onderzoeken moeten ondergaan, bloedtesten bijvoorbeeld. Hun melk wordt ook nog eens gepasteuriseerd zodat het echt veilig is voor de ontvangende moeder/kind. Donormoeders mogen niet roken, geen alcohol gebruiken en ook medicatie is aan banden gelegd. Als die melk gebruikt wordt??
Ik denk dat vooral het gevoel dat moedermelk iets van jezelf is, iets unieks van jezelf voor je kind, iets intiems, dat dat mensen tegenhoudt om moedermelk van een ander te gebruiken. Een koe is vrij anoniem, het is een dier en je hebt er geen band mee... de melk die daar vandaan komt, is vrijelijk te gebruiken.
Moedermelk is voor ons vloeibaar goud, als we al wat overhouden, gooien we het met heel veel moeite weg. Als het in de vriezer ligt en overdatum is... gooien we het nog niet weg, of met heel veel moeite. Heb zelf nog melk in de vriezer liggen die 4,5 jaar oud is... gooi het ook nog niet weg! Zeker niet omdat dit de laatste melk is die er ooit nog eens in zal liggen, de kans dat ik ooit nog eens een kind aan de borst krijg is kleiner dan klein.
Het is te eigen, te intiem, te belangrijk voor ons... om zomaar iets te nuttigen wat gemaakt is van die kostbare moedermelk die eigenlijk in een maagje van een kind zou moeten komen.
Dubbel... omdat het ook voor ons heel goed zou zijn en het kind in kwestie waarschijnlijk meer dan voldoende voor handen had. Dat het niet eens op ging, dat de moeder overhield....